Portal jako gra powstał w 2007 roku przy okazji prac nad dodatkiem do Half-Life 2 (w wersji pudełkowej dostępny był jako część zestawu The Orange Box). Projekt, mimo bardzo krótkiego oferowanego czasu zabawy, wzbudził ogromne zainteresowanie. Wielka w tym zasługa innowacyjnego podejścia od poruszania się w trójwymiarowej przestrzeni gry. W produkcji tej otrzymaliśmy bowiem narzędzie tworzące portale wejściowe i wyjściowe na dowolnej płaskiej powierzchni. Umiejętne wykorzystanie tej możliwości pozwalało nam na rozwiązywanie zagadek logicznych i przechodzenie kolejnych poziomów.
Sukces tego pobocznego projektu okazał się tak duży, że w 2011 roku powstała osobna pełnoprawna gra o tytule Portal 2. Filmik poniżej znakomicie oddaje schemat działania urządzenia do tworzenia przejść, choć pomija kwestię zagadek, ale to akurat można mu wybaczyć. (Przy okazji oczywiście zachęcam do zapoznania się z grą.)