Własna strona. Joomla, WordPress czy Blogger?

Gdy już zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie blogowania i chcemy powalczyć o sławę, a także pieniądze w internecie, należy zastanowić się nad odpowiednim wyborem platformy. Przenoszenie strony między Bloggerem, a Joomlą, czy WordPressem jest uciążliwe, więc warto podjąć świadomą konsekwencji decyzję już na samym początku i najlepiej w niej wytrwać.

Pytania:

Aby wyselekcjonować odpowiedni (dla nas) system zarządzania treścią należy postawić sobie kilka podstawowych pytań:

1. Czy posiadam wiedzę techniczną?

A jeżeli nie, to czy chcę ją posiąść. Założenie strony na bloggerze (a także blox.pl, blog.pl itd.) jest banalnie proste i nie wymaga od użytkownika dysponowania jakimikolwiek wiadomościami na temat tworzenia witryn (obsługa serwera, podpinanie domen, instalacje…). Niestety jeżeli wszystko mamy podane na tacy to i nasz wpływ na funkcjonowanie serwisu jest mniejszy. Ta opcja przeznaczona jest zatem głównie dla osób, które chcą po prostu założyć konto i rozpocząć pisanie (na tekstach/zdjęciach opierając siłę swojego pomysłu). Pozostali szybko zaczną się tam dusić.

2. Strona będzie prywatna czy komercyjna?

Odpowiedź na to pytanie jest ważna właśnie ze względu na ograniczenia. WordPress i Joomla to nie tylko blog, ale również możliwość postawienia profesjonalnej strony firmowej, forum, portalu informacyjnego, a nawet sklepu. Blogger zaś, oferuje głównie dzienniki internetowe i małe serwisy tematyczne. Do tego, w drugim przypadku, trudniej wyrobić sobie markę oraz dostosować witrynę pod użytkowników i tym samym maksymalizować zarobek.

3. Ile pieniędzy mogę przeznaczyć na taką zabawę?

Tu sprawa jest prosta. Blogger, Blox.pl, Blog.pl dają nam możliwość założenia konta za darmo. Nie martwimy się ani o hosting, ani o domenę. WordPress i Joomla, to natomiast wydatek minimum 100 złotych rocznie. Istnieje też platforma WordPress.com oferująca stworzenie podstawowej witryny bez opłat, jednak uwolnienie dodatkowych opcji kosztować nas będzie ponad 300 zł.

4. Czy szybko się zniechęcam i dla kogo piszę?

Płacenie za swoją pracę dodaje motywacji, trudniej jest porzucić projekt, na który wyłożyliśmy pieniądze. Strona stojąca na WordPressie czy Joomli wygląda o wiele bardziej profesjonalnie, możemy zastosować więcej różnorodnych szablonów, łatwiejsze jest też pozycjonowanie, budujemy markę naszej domeny. Ceną jest jednak również poświęcony czas (cierpliwość, wyrozumiałość i chęć do nauki są niezbędne), więc jeżeli takie aspekty nas nie bawią i piszemy wyłącznie dla grupy znajomych, względnie nastawiamy się na przyjemność stukania samego w sobie, mniej licząc na zysk, czy gwałtowny rozwój, to darmowe platformy oferują dobre podstawy do prowadzenia małej witryny bez zobowiązań.

WordPress:

– Niewątpliwą zaletą tego systemu jest jego podstawowa prostota i łatwość z jaką możemy go rozwinąć. Mnogość wtyczek, skórek i opcji edycji pozwalają na przekształcenie dziennika internetowego w profesjonalną stronę tematyczną.
– Nauka obsługi zajmie nam nie więcej niż jeden wieczór, a później możemy już dłubać do woli dostosowując witrynę do własnych potrzeb.
– Bez większych problemów postawimy portal, forum lub sklep internetowy.
– W wordpressie w prosty sposób optymalnie dopasujemy ułożenie reklam, oraz zainstalujemy kody Prolink lub SeoPilot.
– Do obsługi tego systemu potrzebujemy własnej domeny oraz wykupionego miejsca na serwerze. Wraz z rosnącą ilością odwiedzin wzrasta także koszt utrzymania serwisu (co tyczy się również szansy na zarobek).
– Platforma jest często aktualizowana i posiada solidne wsparcie, również w języku polskim.
– Oprogramowanie możemy pobrać za darmo.
– WordPress jest bardzo popularnym systemem do prowadzenia małych i średnich stron.
Strona główna: http://wordpress.org
Strona polska: http://pl.wordpress.org

Joomla:

– System posiada większość wymienionych wyżej cech WordPressa, jednak jest dużo bardziej rozbudowany. Dla doświadczonych użytkowników będzie to z pewnością dobry wybór, ale poradnik ten jest dedykowany głównie osobom rozpoczynającym swoją przygodę ze stronami internetowymi, więc jeżeli czytacie niniejszy tekst ze względu na poszukiwane informacje, to przy pierwszym podejściu Joomla może okazać się trochę przytłaczająca. Nie zrażajcie się jednak.
– Panel administratora wydaje się mało intuicyjny i czasami ciężko się w nim połapać. Trzeba po prostu do niego przywyknąć.
– Schemat zarządzania postami daje za to więcej możliwości w administrowaniu treścią na stronie głównej i podstronach. Wpisy można grupować oraz poddawać bardziej złożonej edycji.
– Stronę główną idzie skonstruować z modułów, a gdy dodamy do tego bogactwo wtyczek i szablonów, to okaże się, że opcje są praktycznie nieograniczone.
– Joomla jest doskonała dla średnich i większych stron.
Strona główna: http://joomla.org
Strona polska: http://joomla.pl

Blogger:

– To zdecydowanie najprostsza i najmniej wymagająca platforma.
– Rozpoczęcie działalności wymaga jedynie założenia konta. Dodatkowo przejrzysty panel administracyjny zachęca do publikowania.
– System dysponuje sporą ilością szablonów, a układ możemy edytować przesuwając elementy.
– Prowadzenie strony nie wymaga jakichkolwiek wkładów finansowych.
– Możliwości zarabiania są jednak ograniczone, przykładowo o udziale w giełdzie linków lepiej zapomnieć. Nie wszystkie programy przyjmują też strony stojące na Bloggerze.
– Niestety musimy trzymać się regulaminu serwisu. Nasze pliki utrzymywane są na serwerach (do których zresztą nie mamy bezpośredniego dostępu) korporacji i to ona decyduje o warunkach świadczenia usługi. Nie mamy wpływu na zmiany w systemie.
– Standardową domeną serwisu jest .blogspot.com. jednak możemy podpiąć własną, choć ruch ten jest właściwie pierwszym krokiem do opuszczenia platformy. Początek dbania o swoją markę, to również wstęp do uświadomienia sobie ograniczeń tego systemu, zwłaszcza w obliczu globalnej manii profesjonalizmu. Brak wtyczek, znikomy wpływ na dopieszczenie seo, kiepska plastyczność to tylko kilka z dokuczliwych wad.
– Blogger najlepiej sprawdza się przy prowadzeniu małych stron lub budowaniu zaplecza.
Strona: http://blogger.com

Podsumowanie:

A właściwie rada. Gdy zmierzacie stworzyć pierwszą stronę nie bójcie się skoku na (pozornie) głęboką wodę. Płacenie za swoją pracę oczywiście wymaga przełamania, jednak konieczność zakupienia domeny i hostingu (o czym opowiem w następnej części) nie powinna was zniechęcać. Zdecydowanie lepiej jest tworzyć dla siebie i na własnych warunkach, mając kontrolę nad wszystkimi aspektami.
Z darmowych platform wyrasta się podobnie jak z dziecięcych ubrań, gdy po jakimś czasie spędzonym na Bloggerze zdecydujecie się na migrację okaże się, że jest sporo problemów do rozwiązania (choćby ustawienie przekierowania) i część działań trzeba zacząć od początku. Jeżeli wasza strona ma być czymś więcej niż prostym blogiem, jeżeli myślicie o konkretnym zarobku, czy też lubicie dłubać w ustawieniach i wyglądzie, to od razu wybierzcie WordPressa lub Joomlę.
Swoją przygodę z tworzeniem w internecie zaczynałem od tego drugiego systemu i początkowo wydawał mi się on zdecydowanie zbyt przekombinowany, ale to mrowie opcji zdało w końcu egzamin przy dużych projektach. Do znakomitej większości witryn wystarczy jednak dobrze rozwijany WordPress, i to właśnie tę platformę polecam wam jako najlepszą przy stawianiu pierwszych kroków. Prostota, intuicyjność oraz świetne wsparcie przyczyniły się do ogromnej popularyzacji WordPressa wśród blogerów i administratorów większych serwisów. Zresztą również ta strona jest na nim postawiona.

Powiązane wpisy: